Fabula

Rollespillet FABULA er skrevet av Tomas HV Mørkrid. Boka kom ut på Cappelen forlag i 1999. Fabula på Trikkehallen er en ny versjon av spillet.

Fabula er enkelt. Nye spillere hjelpes inn i måten det spilles på. Du får hjelp til å lage deg ei rolle, og kan velge fra et sett med rolletyper som passer til den fantasiverdenen vi spiller i. Når vi spiller snakker du for rolla di, du tar valg for rolla, og forteller hva den gjør. Alle spillerne gjør dette med hver sine roller, og er med å skape et drama på den måten.

Rollene i spillgruppa er venner, og står sammen i det som skjer. Lederen spiller birollene: gode venner, gamle hekser, grådige kremmere, grusomme skurker. Dramaet blir til i samspill, uten at noen helt vet hva som vil skje. Samspillet er intenst, spennende og utfordrende. Det er en verbal lek, med hyppige lattersalver.

Sammen skaper vi en levende verden, med morsomme, spennende, rørende og triste scener i fin blanding. Vi er helter eller skurker, eller vanlige folk, i en verden full av farer.

Vi utforsker denne verdenen i et intenst samspill, og lærer masse mens vi spiller.

***

Du får:

  • bidra aktivt
  • positivt samspill
  • ei trygg sosial ramme
  • en utviklende fritidsaktivitet
  • sterke opplevelser

DU er viktig i gruppa.
Rollespill handler om å bruke seg selv i samspill med andre. For at hver enkelt av oss skal tørre å gi av oss selv i samspillet, er det viktig at gruppa har en positiv holdning til alle medlemmer i den. Rollespill handler om å si JA til hverandre. Du skal møte aksept for den du er. Du skal føle deg trygg på at dine bidrag til spillet er verdifulle. og du skal kjenne deg trygg på din plass i gruppa. Det er lederens viktigste oppgave.

Rollespill er først og fremst gøy! Samtidig stimulerer det logikk, kreativitet, tallbehandling, lesing og skriving. Det øker vår innsikt samfunn og etikk. Og det gir svært god øving i muntlig kommunikasjon. Og det er intenst sosial læring. De aller fleste opplever at rollespill gir stor glede og øket selvtillit.

Vi har jobbet med Fabula i mer enn tyve år. Det hele startet på Lakkegata skolefritidsordning i 1994-95. Høsten -95 startet vi opp private grupper, og siden har hundrevis av ungdommer hatt glede av Fabula.

***

Noen tanker om rollespill som uttrykksform

  • Vi kan tenke oss hvordan det er «å gå i andres sko». Det har alltid vært en verdifull øvelse. Ved å spille andre, eller spille oss selv i oppdiktede konflikter, kan vi ta denne øvelsen til nye høyder, og vinne verdifulle erfaringer. Et rollespill kan hjelpe oss å forstå våre medmennesker, og å kunne oppføre oss på måter som gjør at vi lykkes i livet, både privat og profesjonelt.

  • Verbale rollespill er sosiale arenaer der vi i trygghet kan uttrykke oss gjennom roller som tar oss til andre steder, roller som vikles inn i et mangfold av konflikter. Spilleren tar valg som blir meningsfulle fordi de gis konsekvenser i spillet. Alle valg vi tar påvirker fiksjonen, og vår rolle i den. Dette er en etisk praksis som gir erfarings-utbytte på linje med livet selv, men langt mer fortettet.

  • Gjennom å delta i verbale rollespill øver spilleren opp si evne til å lytte, forstå beskrivelser og instruksjoner, ta ordet, foreta sannsynlighets-beregninger, tenke strategisk og handle taktisk,  tallbehandling, vente på tur, vurdere sosiale konsekvenser av handlinger, regulere egne emosjoner, og evna til å ta et høyere perspektiv på ting som skjer. Dette er ‘øvelser’ som finner sted uten at vi tenker på det, fordi vi er engasjert i spennende samspill.

  • Deltagelse i moderne interaksjon med andre mennesker utgjør en intens stimulering av hjerne og hjerte. Du får redskapene til å skape en bedre versjon av deg selv ved å delta i rollespillets etiske og sosiale praksis.

***

Tomas HV Mørkrid

Tomas HV Mørkrid, skaperen av Fabula

Rollespill

Her er en kort sammenfatning av rollespillets historie, og presentasjon av de fire hovedformene for rollespill.

De første rollespillene ble skapt på slutten av seksti-tallet, blant miniatyr-spillere i USA. Inspirert av Tolkien startet noen unge sjeler å lage fantasi-slag. Men i Tolkien sine slag er heltene ganske viktige, og det avfødte ideen om å lage fortellinger om slike helter …
– og sånn oppstod det første improviserte rollespillet.

Spillere velger ord og handlinger for egen rolle i forskjellige dilemmaer. De hjelpes av en metode for å kommunisere dette til de andre spillerne på gode måter. Det metodiske samspillet løfter alle, og gjør alminnelige mennesker, unge og gamle, i stand til å skape godt drama. Rollespillet er en måte å leke med dramatiske elementer på, slik at det blir både meningsfullt og morsomt.

Noen rollespill kan være vanskelige å gjenkjenne som rollespill, men her er tre vesentlige trekk du kan se etter:

  • spilleren styrer ei rolle i dramaet
  • dramaet blir improvisert fram
  • samspillet organiseres i en metode

Den helt sentrale sjangeren i rollespill er fantasy, men de siste tredve årene har rollespillet utforsket alle mulige sjangre du kjenner fra andre kunstarter; krim, kostyme-drama, sosialrealisme, skjebnedrama, osv. Det har vært en rivende utvikling av det metodiske, og en stor tematisk blomstring. Nå er mangfoldet så stort og metodene så avanserte at rollespillet står støtt som ei selvstendig kunstform.

De fire hovedtypene av rollespill er:
– verbale rollespill
– post-rollespill
– laiv
– datarollespill

Verbale rollespill

– oppstod på slutten av seksti-tallet
Dette er den opprinnelige typen rollespill. Ved hjelp av dialogbaserte metoder skaper rollespill engasjerende drama av alle typer. Det kan handle om barbariske sverdhelter, underlige fabeldyr, tegneseriefigurer, romvesener, tenåringsjenter, eller hverdags-mennesker i realistiske rollespill satt til vår verden.
– Design-miljøene for verbale rollespill i Norge, Sverige og Danmark er blant verdens fremste.
– Dette er den typen rollespill som står nærmest fortellerkunsten.

(rollespillet Fabula, som vi bruker her, er et verbalt rollespill)

Post-rollespill / forum-rollespill

– oppstod på slutten av sytti-tallet
En tekstbasert type for rollespill, der folk skriver til hverandre, gjerne utfra det subjektive perspektivet til sin egen rolle. Ved å ta opp tråden der én spiller slutter, og skrive videre med eiga rolle, skaper spillerne et interaktivt drama sammen.
– Dette er en type rollespill med liten utbredelse, av den enkle grunn at den tar lenger tid, og er avhengig av litterær formulerings-evne. Men det finnes egne miljøer for denne typen rollespill, og mange mennesker finner stor glede i å utforske dette litteratur-nære improviserte dramaet.

LAIV (levende rollespill)

– ble en selvstendig type rollespill på slutten av åtti-tallet
En type rollespill der folk spiller ut rollene sine fysisk, i samspill med få medspillere (kammerspill) eller uhorvelig mange (episke sagaer).
– Det finne sterke design-miljøer for dette i Norge, Sverige, Danmark og Finland. Gjennom den nordiske kongressen Knutepunkt har disse miljøene vokst sammen til et felles nordisk miljø som er ledende i utviklinga av laiv internasjonalt.
– Dette er den typen rollespill som står nærmest teateret.

DATAROLLESPILL / MMORPG
(massive multiplayer online role-playing games)

– oppstod på slutten av nitti-tallet
En type rollespill der folk styrer sine roller på en skjerm, i et miljø der de kan interagere med hverandre og omgivelsene, møte utfordringer og stå i dilemmaer, og oppleve at samspillet er spennende og/eller meningsfylt.
– Det finnes design-miljøer for dette i alle nordiske land. Det svenske er kanskje sterkest, men også her i Norge har vi spillskapere som trår stier inn i det ukjente og utforsker mulighetene som ligg i denne typen rollespill. Likevel: England, USA og Japan ligger langt foran oss i å utvikle den industrien som er nødvendig for å skape datarollespill.
– Dette er den typen rollespill som står nærmest filmen.

***

Reklamer

3 thoughts on “Fabula

  1. Tilbaketråkk: Nørwegian Surreal: An Interview with Ole Peder Giæver | Analog Game Studies

    • Hei Tor-Ivar!
      Jeg vet ikke når den nye versjonen av Fabula kommer ut.
      Jeg jobber med den nye utgaven, og den er i all hovedsak ferdig, men jeg har mye å gjøre med de ukentlige spillgruppene mine og Sommerspillet, så det tar tid å ferdigstille for forlag. Håper jeg får satt av ei uke i sommer til å storm-jobbe med den. Om jeg lykkes med det, kan det hende Fabula er klart for forlagsrunden i høst. Da kan de nye bøkene (lederboka, spillerboka, atlaset) komme neste høst.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s